De een koopt een koffietafelboek vanwege de mooie foto’s, als pronkstuk op tafel, de ander koopt het omdat ze het verhaal erin inspirerend vinden. Iedereen heeft een andere visie erop, een andere reden om zo’n boek te willen hebben. Vergis je niet: het is iets heel anders dan bijvoorbeeld een boek of magazine. Ik leg je uit wanneer een koffietafelboek laten ontwerpen écht wat voor jou is.
Jouw verhaal visueel verteld
Een koffietafelboek is een boek waarin je jouw legacy deelt. Je vertelt jouw verhaal op een visuele manier. Tekst is hierin ondergeschikt aan de foto’s, enkel ter ondersteuning. Een geschreven boek waarin je jouw verhaal inhoudelijk vertelt, heeft een heel ander doel. Het gaat hierin om de inhoud, om het lezen van jouw verhaal. Een koffietafelboek is bedoeld om jouw verhaal vooral visueel weer te geven. Het is een enorm kunstwerk dat je op tafel legt of in een houder kunt leggen. Iets dat meteen je oog vangt in een kamer.
Je foto’s in een A5-boekje maken niet de impact die je wil hebben
Ik noem even ter voorbeeld fotograaf Jimmy Nelson, die prachtige foto’s maakt van oude Afrikaanse stammen. De foto’s vertellen het verhaal. Als je dat in een A5-formaat boekje print, geeft dat niet de impact die je als fotograaf wil maken. Dan is een koffietafelboek laten ontwerpen juist perfect. Het is dan niet zomaar een boek met foto’s, het is echt een pronkstuk. Een boek dat mensen thuis willen hebben, om er af en toe doorheen te bladeren, om zich door te laten inspireren.
Jouw legacy als pronkstuk
Als het je gaat om kennis delen, korte verhalen van anderen, leuke tips en achtergrondinformatie, is een magazine het meest geschikt. Een magazine lees je in de trein, stop je in je tas, neem je mee op vakantie of geef je cadeau. Het is iets tijdelijks. Terwijl een koffietafelboek echt een pronkstuk is om te bewaren. Iets dat verder gaat dan vluchtige verhalen. Jouw ondernemersverhaal, jouw legacy in een boek dat mensen niet weggooien na het lezen maar juist op tafel laten liggen of in een houder leggen.
Zo heb ik een klant die graag het verhaal wil delen over het boerenleven. Haar man heeft heel zijn leven op de boerderij gewerkt en daar zijn een heleboel foto’s van. Door de jaren heen is het vak enorm veranderd. Dit verhaal leent zich uitstekend voor zo’n koffietafelboek. Door middel van foto’s en korte beschrijvingen krijg je een idee van het boerenleven door de decennia heen. Een verhaal om voor altijd te bewaren.
Mijn eigen boek
Ik voel het zelf ook al heel lang kriebelen. Ik had Simone Levie een secret offer gedaan. Ik wilde zelf al heel lang een koffietafelboek ontwerpen en zij leek me bij uitstek de persoon om dit voor te doen. Ze heeft een fantastisch verhaal en prachtige foto’s. Het leende zich perfect voor mijn idee. Tijdens The Roast riep Simone me het podium op. “Waarom heb jij MIJ nodig voor het ontwikkelen van een koffietafelboek?” Vroeg ze. Dat raakte me zodanig dat het na het evenement bij me is blijven hangen.
Mijn grootste passieproject ooit: er zijn voor mij geen grenzen
En ik heb besloten om het zelf te gaan doen. Ik ga een boek ontwikkelen, schrijven, ontwerpen en laten drukken. Met niet alleen mijn verhaal, mijn kennis en nerdy vak-idioterie erin, maar ook met ervaringen van auteurs/ondernemers over het uitgeven van hun boek. Afgetopt met informatie en tips van andere experts uit de boekenwereld. Een boek dat ontzettend prachtig wordt vormgegeven en gedrukt op het beste papier. Er zijn voor mij geen grenzen; dit wordt mijn grootste passieproject ooit.
Mijn passieproject op de voet volgen
Als je het tof vindt om updates hierover te ontvangen, nodig ik je uit om je in te schrijven op mijn mailinglijst. Ik zal het hele proces met je delen. En als je denkt: dit is echt een fantastisch idee, ik wil ook een koffietafelboek laten ontwerpen… Stuur me dan een berichtje, ik spar heel graag mee over jouw verhaal als pronkstuk op de tafel van je klanten!