“Freaking bizar”, zei Madelon Vos tegen me toen ik het ontwerp van haar werkboek overhandigde. “Echt bizar hoe je precies hebt kunnen maken wat wij in ons hoofd hadden. Hoe je de doelgroep begrijpt en dit kan vertalen naar een ontwerp.” Ik moest lachen. Blijft toch gek, als je een compliment ontvangt voor iets dat je zo natuurlijk afgaat. Puur omdat ik me als grafisch ontwerper perfect kan inleven in iemands ideale klant.
“Mama, jij snapt mij altijd zo goed”, zegt mijn dochter weleens. Tja, hoe ik dat doe? Geen idee, zeg ik je eerlijk. Als ik vrolijke mensen zie, word ik zelf ook vrolijk. Als ik iemand verdrietig zie zijn, krijg ik zelf tranen in mijn ogen. Als ik bijvoorbeeld Kamp van Koningsbrugge kijk en ik zie mensen door helse pijnen gaan, voel ik letterlijk die pijn. Ik voel heel diep en intens, anders kan ik het niet uitleggen. Hoogsensitief, wordt dat genoemd. Ik kan me enorm inleven in andere mensen en hun gevoel.
De grootste kracht in mijn bedrijf
Voor mij is mijn hoogsensitiviteit een van de grootste krachten van mijn bedrijf. Doordat ik zo diep voelend ben, kan ik me ook heel goed inleven in verschillende doelgroepen. Dat is ook de reden dat ik een Brand Questionnaire heb die je invult voordat je met mij aan de slag gaat. Ik wil precies weten wie jouw doelgroep is, wat hun probleem is en wat voor oplossing jij hen biedt. Het gaat me niet om geografische details, maar om wat ze willen ervaren als ze jouw boek, e-book of werkboek lezen. Hoe willen ze zich voelen en hoe spreek jij ze aan?
Ik lees door de regels heen om te zien wat jouw ideale klant en dus jouw boek, e-book of werkboek nodig heeft
Deze vragen zorgen ervoor dat ik me echt in jouw doelgroep kan verplaatsen. En als ik dat heb gedaan, weet ik precies wat zij nodig hebben. Jouw teksten plus een uitgebreide analyse van jouw doelgroep plus mijn grafische ontwerpskills staat gelijk aan een kick-ass, op jouw ideale klant afgestemd ontwerp. Naast de antwoorden op de Brand Questionnaire, kijk ik naar de inhoud. Ik lees door de regels heen om te zien wat jouw boek, e-book of werkboek nodig heeft. Als het heel rustig verteld is, heeft het geen zin om er een hysterisch ontwerp bij te maken, bijvoorbeeld. Maar ik lees ook echt de inhoud. Wat heeft het nodig? Als ik iets niet snap of er ontbreekt logica, dan ben ik eerlijk en dan zeg ik dat tegen je.
Inlevingsvermogen + ontwerpskills = kick-ass ontwerp
Ik zie mezelf als ambachtsbakker. Oké, die moet ik even uitleggen. Kijk, je hebt bakkers die kant-en-klare broodmix kopen, daar hun brood mee bakken en de broden verkopen. Helemaal niks mis mee. Maar je hebt ook bakkers die zelf alle ingrediënten los kopen en hier eigen mixen van maken, daar hun brood mee bakken en dit verkopen. Ambachtsbakkers dus. Ik ben een grafisch ontwerper die zich enorm goed kan inleven in jouw ideale klant. Ik ga tot de kern van jouw doelgroep, verzamel alle basis ingrediënten en zet een passend, kick-ass ontwerp neer.
Een boek over daten voor iemand met een high class escortbureau, een boek over werkgeluk in de zorg, een werkboek vol yogahoudingen, een boek over energie in je huis, een boek over je bioritme en voeding voor wanneer je nachtdiensten werkt… Een kleine greep uit de verschillende opdrachten die ik de afgelopen jaren heb gehad. Behoorlijk divers, kun je wel zeggen.
Ik ontwerp alles met dezelfde liefde en hetzelfde inlevingsvermogen
Ik ben geen gooi-over-de-schutting-ontwerper. Ik ben een grafisch ontwerper die zich compleet inleeft in jouw doelgroep, tot in de kern, en daar een passend ontwerp bij maakt. Groot of klein, dikke of dunne boeken, wetenschappelijk bewezen of voor de gein: ik ontwerp alles met dezelfde liefde en hetzelfde inlevingsvermogen. Elke opdracht krijgt van mij de aandacht die het nodig heeft. Ik kan soms snel werken, maar ik doe niet aan afraffelen.
Op zoek naar een ambachtsbakker?
Nieuwsgierig naar een samenwerking? Zoek je een grafisch ontwerper die zich echt tot de kern van jouw ideale klant kan inleven? Geen enkele uitdaging is mij te gek! Plan gauw een kennismaking in, ik kan niet wachten om me in jouw doelgroep te storten.