Als grafisch ontwerper ben je met veel opdrachten tegelijk bezig, maar het belangrijkste is misschien nog wel: me inleven in jouw ideale klant. Als we samenwerken, gaat het mij niet puur en alleen om jouw wensen, maar ga ik echt inzoomen op jouw doelgroep. Dát is wat mij betreft wat een ontwerp maakt of breekt! En zo doe ik dat…
Deep dive in jouw bedrijf
Onze samenwerking begint niet met grafisch ontwerpen, maar met een sessie om tot de kern van jouw doelgroep te komen. Ik lees jouw teksten en ik stuur je vooraf een vragenlijst – mijn Brand Questionnaire – om alvast een beeld te vormen van jouw bedrijf en de opdracht. In de kick-off call gaan we diep in op jouw doelgroep, jouw producten of diensten en de kernwaarden van jouw bedrijf. Daar haal ik de rode draad uit.
Mensen die hun huis willen veranderen vinden iets heel anders mooi dan mensen die alles willen weten over voeding bij onregelmatige diensten
Wanneer ik aan de slag ga met ontwerpen, kruip ik echt in de huid van jouw doelgroep. Ik doe een uitvoerig doelgroepenonderzoek waar ik uithaal wat de doelgroep aan (visuele) informatie tot zich neemt. Wat zijn stijlen waar zij van aan gaan? Welke kleuren vinden zij mooi? Je kunt je voorstellen dat bijvoorbeeld mensen die de energie in hun huis willen veranderen iets compleet anders mooi vinden dan mensen met onregelmatige diensten en alles willen weten over voeding. En de stijl van jou als ondernemer of auteur, is namelijk niet altijd de stijl van jouw klanten.
Ik droom zelfs over jouw visuele uitstraling
Het visuele aspect bepaalt of de lezer informatie tot zich neemt en daarna hoe het opgenomen wordt. Hier zit zoveel gedachtegang achter, zoveel onderzoek in en zoveel ervaring van mijn kant. Dit is een strategisch proces, waarmee je echt tot het beste resultaat komt. De Money Planner van Simone Levie heeft bijvoorbeeld een heel andere doelgroep dan lezers van De Nieuwe Moeder. Ik ga er echt voor zitten, achter mijn computer, met mijn ogen dicht. Een visualisatiemoment waarin ik kijk naar jouw bedrijf, jouw boodschap en jouw doelgroep. Soms droom ik er zelfs van!
Ja écht, ik droom soms zelfs over de ontwerpen voor mijn klanten…
Ik hoor dan ook regelmatig terug: “Wat fijn dat jij je zo kan inleven!” En dat doe ik ook écht. Want laten we eerlijk zijn, het gaat niet om het mooiste ontwerp, maar om het ontwerp dat jouw doelgroep het meeste raakt. Daarom zeg ik ook altijd: als grafisch ontwerper ben ik er vooral voor de klanten van mijn klanten.
Van me inleven tot jouw ideale grafisch ontwerp
Op deze manier zet ik dan ook een ontwerp neer dat perfect aansluit bij jouw doelgroep, bij jouw (potentiële) klanten. Geen templates, geen kopieën van andere ondernemers, geen namaaksel van Pinterest of standaard ontwerp uit Canva. Ik maak niets zoals een ander het heeft. Ik maak, ontwerp, creëer vanuit jou en jouw bedrijf. Want zo hoort dat, vind ik.
Jij bent uniek, je hebt een unieke visie op jouw vak, dat mag je maximaal uitdragen naar buiten. En daar help ik je bij. Ben jij klaar om jouw branding professioneel aan te pakken en het ontwerp van jouw boek, e-book of werkboek uit te besteden aan een empathische grafisch ontwerper? Dan ben ik je vrouw! Plan een kennismaking in, dan kletsen we daar verder.