Zin in een potje creatieve vrolijkheid op je beeldscherm? Laten we alvast connecten!

De kracht van jouw papierkeuze is groter dan je denkt. - Lieke ontwerpt

Dit is waarom de juiste papierkeuze zo belangrijk is

Wist je dat er oneindig veel mogelijkheden zijn bij je papierkeuze? De kracht van papier kan jouw boek of werkboek maken of breken! Waarom? Lees verder voor het antwoord.

Jouw papierkeuze heeft meer effect dan je denkt. Goedkope, dunne, gladde flyers die je op straat in je handen gedrukt krijgt, gooi je meteen de prullenbak in, terwijl je een stevige flyer met zacht, mat papier in je tas stopt. Dát is de kracht van papier! Voor jouw werkboek of boek wil je kwalitatief goed materiaal dat ervoor zorgt dat jouw lezers het niet kunnen wegleggen en jarenlang willen bewaren, toch? Lees verder voor meer inzichten waarom de juiste papierkeuze zo belangrijk is.

Goedkoop is duurkoop

Een tijd geleden kwam een klant bij mij die niet tevreden was over het drukken van zijn magazine. Het design zag er goed uit, de uitstraling was top. Maar toen het gedrukt werd, zag het magazine er niet uit. De letters waren niet scherp, het papier was van slechte kwaliteit, de foto’s waren niet helder en fris, enzovoorts… “De drukker is gewoon k*t”, zei hij tegen me.

Het papier voelde goedkoop en dun aan en had allesbehalve een professionele uitstraling

Maar wat was nu echt het probleem? Ik zag het gelijk toen ik de bestanden en informatie aangeleverd kreeg. Hij had de verkeerde papierkeuze gemaakt. Deze ondernemer had gekozen voor de goedkoopste variant en dat zag je terug. Het papier voelde goedkoop en dun aan en het had allesbehalve een professionele uitstraling. Als het om papier gaat, laat je dan echt goed adviseren door iemand die er bewezen verstand van heeft. Kies niet voor het meest voordelige papier. Goedkoop is echt duurkoop. Je wil immers niet met honderden of zelfs duizenden magazines opgescheept zitten die niet de kwaliteit hebben die jij wil.

Ga voor kwaliteit: ook in je papierkeuze

De kwaliteit van je drukwerk bepaalt hoe mensen naar je product kijken en wat ze onthouden. Ga je voor een softcover boekje met grijze bladzijden die flubberig aanvoelen? Of ga je voor een hardcover boek met stevige bladzijden in verschillende kleuren, met structuur in het papier en glanzende foto’s? Luxe en aandacht voel je aan de papiersoort. Een magazine met goedkoop papier wordt na één keer lezen in de papierbak gemikt. Een dun en slap boekje wordt onderin de kast gegooid. Maar een magazine of boek dat van goede kwaliteit is, staat te shinen in een boekenkast of ligt met trots op een nachtkastje. Als je staat voor kwaliteit, laat dat dan in alles zien. Van A tot Z; van je papierkeuze tot je kaft.

Laat in alles zien dat je voor kwaliteit staat

Als papierfanaat word ik bijna nergens zo blij van als nadenken over het geschikte papier voor het bijbehorende doel. Er zijn namelijk oneindig veel mogelijkheden met papier. Zo mocht ik voor The Roast van Simone Levie twee soorten formulieren maken, eentje voor ‘je oude ik in de fik’ en eentje voor ‘de nieuwe jij’. Voor het eerste maakte ik een viezig, oud design gedrukt op slap papier dat zich perfect leende om in vlammen op te gaan. Het tweede formulier werd steviger en met mooie, goud gedetailleerde vormgeving. Tijdens het evenement observeerde ik de deelnemers. Het oude papier werd dubbelgevouwen of in de tas gepropt, terwijl het ‘nieuwe’ formulier netjes in een mapje werd gestopt. Fascinerend hoe het luxe gevoel van papier gedrag beïnvloedt.

Nieuwe innovaties op gebied van papier

Elk jaar komen er nieuwe papiermogelijkheden bij. Ik laat me daarom graag informeren over de nieuwe innovaties op dit gebied. Ik lees me in en ik ga naar evenementen van bijvoorbeeld drukkerij De Bink. Veel van mijn klanten denken dat er maar één soort papier is dat je in je boek verwerkt. Bij veel boeken en romannetjes is dat ook zo. Maar de meeste ondernemers brengen niet zomaar een boek op de markt. Het is een boek vol kennis en expertise. Een boek dat ervoor gaat zorgen dat je een autoriteit wordt in je branche. Niet zomaar een boek, omdat je ook niet zomaar een verhaal te vertellen hebt.

Daarom wil je je boek net zo onderscheidend maken als jij. Kies voor verschillende papieren. Geef lezers een fijne leesstructuur. Geef klanten met werkboeken bladzijden van papier dat fijn om op te schrijven is. Zorg dat lezers het fijn vinden om door je pagina’s te bladeren. Wat voor soort papier geschikt is voor jouw werkboek of boek, daar kunnen we samen over sparren. Gaan wij samenwerken? Dan denk ik heel graag met je mee over jouw papierkeuze. Plan een kennismaking in als je er eens over wil kletsen.

Download hier GRATIS mijn kick-off handleiding!

In deze handleiding vertel ik je welke stappen we gaan nemen, zodat jij zelf niet meer hoeft te klooien en je kunt gaan opvallen met een professionele én unieke uitstraling van jouw bedrijf. 

Inclusief te gekke checklist om te kijken of jij toe bent aan een grafisch vormgever.

Grafisch vormgever, part-time moeder en full-time levensgenieter

Ik lach veel, praat graag en word hyper enthousiast van dingen waar mijn hart een sprongetje van maakt. Ik ben chaotisch en enorm geordend, positief en mindful, een gezellige levensgenieter vol passie. Passie naar links, passie naar rechts, draai in het rond en vier het leven!

Als zakenvrouw ben ik een multi-inzetbare meedenker die altijd gaat voor het beste resultaat. Ik pas mij aan aan jouw stijl in plaats van andersom. En ik heb een enorme liefde voor papier en drukwerk.

Ik stel jou de juiste vragen, prikkel jouw hersenen zonder je pijn te doen en zo komen we in de beste flow voor een kick-ass resultaat.

Over Lieke